Japans premiärminister kritiseras efter uttalanden om samkönat äktenskap

Enligt Japans premiärminister Fumio Kishida är rådande förbud mot samkönat äktenskap "inte förtryckande", ett uttalande som bemötts med stark kritik. Uttalandet kom strax efter en skandal där Kishida sparkade en rådgivare som sagt att han inte ville ha hbtq-personer i sitt grannskap.
Twitter Icon Facebook Icon Share this

Japan är det enda G7-landet (världens ledande ekonomier) som inte har samkönat äktenskap, trots att stödet för samkönat äktenskap växer: 64% av befolkningen är för äktenskaplig jämlikhet.

Premiärministern uttalade sej i parlamentet som svar på frågor rörande samkönat äktenskap av ett motståndarparti. Han svar var att han anser att förbudet "inte är förtryckande" och "inte är emot grundlagen", enligt nyhetsbyrån AP.

Uttalandena har kritiserats starkt av hbtq-föreningar efter skanalen för en månad sen då en av premiärministerns rådgivare sa att han inte ville bo i samma grannskap som hbtq-människor och helst inte ville se skymten av dessa. Enligt rådgivare skulle många japaner utvandra om samkönat äktenskap infördes. Premiärminister Kishida sparkade rådgivaren och bad om ursäkt genom att kalla uttalandena "oacceptabla".

När nu premiärministern har uttalat sej negativt om samkönat äktenskap kallar vissa partier honom för hycklare och undrar om premiärministern försöker lugna sina konservativa röstare. Enligt BBC kommer övriga G7-länder Japan att erkänna samkönat äktenskap under ett möte i Hiroshima i maj månad.

Twitter Icon Facebook Icon Share this

Recommended articles